Categories

Met de elektrische fiets naar het werk

Met de elektrische fiets naar het werk

VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) heeft een nieuw project georganiseerd. Het ELMO project met het ook op ecologie moet ervoor zorgen dat steeds meer mensen in de toekomst een elektrische fiets gebruiken om naar het werk te gaan.

Elektrische tweewielers voor woon-werkverkeer

Proefproject leidt tot opvallende resultaten en handig draaiboek

Vandaag worden de resultaten van Elmo@work voorgesteld. Binnen dit project onderzocht het VIM (Vlaams Instituut voor Mobiliteit) in welke mate elektrische tweewielers een volwaardig transportmiddel kunnen zijn voor werkgerelateerde verplaatsingen. Daarnaast werd er een online handleiding uitgewerkt voor bedrijven die elektrische tweewielers willen integreren binnen hun mobiliteitsbeleid.

70 werknemers op 2 wielen

Gedurende een jaar hebben 70 werknemers uit 7 verschillende ondernemingen (BIVV, Ethias, Flexpoint, Janssen Pharmaceutica, Partena Ziekenfonds, Universiteit Gent en VAB) hun vertrouwd vervoermiddel ingeruild voor respectievelijk 61 gewone elektrische fietsen, 4 elektrische bakfietsen, 4 elektrische vouwfietsen en 3 elektrische scooters. De tweewielers waren uitgerust met dataloggers om alle verplaatsingen te monitoren. Via online- en smartphonebevragingen werd bijkomende informatie verkregen van de gebruikers.

Voordelen

75% van de woon-werkverplaatsingen die tijdens de testperiode met de elektrische tweewieler werden gedaan, gebeurden vroeger met de auto. Dit levert een besparing op van +/- 15 ton CO2, 2 kg fijnstof en 53 kg NOx.

Door de combinatie van een fietsvergoeding en het verminderen van brandstofkosten door het niet-gebruik van de auto, bespaarden de deelnemers samen ruim 26 600 euro. Dat is gemiddeld 380 euro per deelnemer.

Na een jaar hebben de dataloggers op de elektrische tweewielers onder andere de volgende waarden geregistreerd:

  •   Dagelijks fietste iedere gebruiker gemiddeld zo’n 16 km. De verste dagelijkse afstand bedroeg 55 km.
  •   De gemiddelde snelheid bedraagt 21 km/u.
  •   De gemiddelde enkele rit duurde 21 minuten.Tijdens het project verbruikten de deelnemers zo’n 860 000 extra kilocalorieën. Meer dan een derde van de deelnemers voelt zich fitter door het fietsgebruik en meer dan de helft is ervan overtuigd dat het tot een betere gezondheid leidt. Verder is de meerderheid van oordeel dat het ter beschikking krijgen van een elektrische bedrijfsfiets of –scooter een positieve invloed heeft op de tevredenheid over de werkgever.

Persbericht:http://www.vim.be/data/acms/docs/realdetail_txt1_14_docs2/11_persbericht_elmo_resultaten.pdf 

Iets voor jou?

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.